ثبت نام


سومین گردهمایی خیرین آموزش عالی کشور

۱۳۹۶/۱۱/۳۰
3079

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در این گردهمایی با بیان اینکه شکل‌گیری نهادهای نیکوکار در دانشگاه‌های ایران سابقه چندانی ندارد، گفت: «حداکثر پانزده سال است که به طور خاص این نهادها در دانشگا‌ه‌ها شکل گرفته است و تاسیس عمده آنها به چهار سال اخیر بازمی‌گردد که در این راستا حدود ۶۵ بنیاد در دانشگا‌‌ه‌ها ایجاد شده است».

 

وی خاطر نشان کرد: «طی سال‌های گذشته ۵۵۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی با مشارکت خیرین ساخته شده و در حال حاضر ۱۲۵ هزار متر مربع پروژه عمرانی در دانشگاه‌ها با کمک خیرین در دست احداث است».

 

دکتر باقری با عنوان اینکه سیاست ما در وزارت علوم تاکید بر مردمی بودن این نهاد و پرهیز از دولتی شدن بنیادها است، افزود: «ما باید استقلال عمل بنیادها را به رسمیت بشناسیم و مداخله در امور آنها نداشته باشیم، تا اینکه به‌عنوان یک نهاد مستقل بتوانند عمل کنند».

 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه رایزنی و تعامل با وزارت کشور در جهت تسهیل اخذ مجوز برای نهادها را به‌عنوان یکی از سیاست‌های وزارت علوم برشمرد.

 

وی تصریح کرد: «انتظارات امروز از آموزش عالی کشورخیلی متفاوت از گذشته است. در گذشته انتظار از دانشگا‌ه‌ها تربیت نیروی انسانی برای بخش‌‌های مختلف آموزشی پژوهشی و خدماتی بود اما امروزه این دیدگاه متفاوت شده است. یعنی علاوه بر تربیت نیروی انسانی از دانشگاه‌‌ها انتظار می‌رود تا معضلات جامعه را هم بتوانند حل کنند که این یک انتظار بزرگ است و در راستای آن دانشگاه‌ها باید رویکرد خود را تغییر دهند که البته شکل‌گیری نهادهای مردمی می‌تواند در این زمینه بسیار یاری‌رسان باشد».

 

دکتر باقری هدایت منابع به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی که بتوانند منابع پایدار برای دانشگا‌ه‌ها ایجاد کنند را به‌عنوان یکی از حیطه‌های جدید در حوزه فعالیت خیرین توصیف کرد.

 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه خیرین باید یک حلقه واسطه بین دانشگاه، صنعت و جامعه باشند افزود: «اگر انتظار این است که دانشگاه باید جامعه‌محور باشد و مسائل و مشکلات جامعه را حل کند واسطه‌هایی باید در این میان قرار بگیرند که یک طرف آن خیرین واقع شوند، تا موضوعات مورد نیاز بخش‌های مختلف جامعه بدین طریق حل شود».

 

وی به راه‌اندازی بورسیه‌های دانشجویان با استعداد در استان‌ها توسط خیرین اشاره کرد و گفت‌: «دانشگاه‌های ما در تهران امروزه افراد برجسته و باسواد را جذب می‌کنند اما یکی از دغدغه‌های دانشگاه‌های ما در شهرستان‌ها و استان‌های این است که دانشجویان قوی جذب آنها نمی‌شوند. بنیادها باید به کسانی که بااستعداد هستند و رتبه‌های برتر کنکور را کسب کرده‌اند به دادن بورس در شهرستان‌ها اقدام کنند تا نیروهای خوب نیز بتوانند جذب این دانشگاه‌ها شوند. این کار می‌تواند به ارتقای بهبود کیفیت دانشگاه‌ها کمک کند».

 

دکتر باقری با تاکید بر اینکه خیرین را نباید به ساخت خوابگاه و تامین تجهیزات محدود کنیم، عنوان کرد: «ما باید از این بزرگوارن به واسطه حضورشان در بنیادهای خیرین در جهت ارتقای کیفی دانشگاه‌ها و هم‌چنین در ایجاد منابع پایداری که می‌تواند برای نسل‌های بعد حفظ شود، کمک بگیریم».

 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و علاقه‌مند برای توسعه کشور استفاده کنیم، افزود: «لازمه آن دریافت عضویت بین‌المللی بنیاد حامیان است تا ایرانیان مقیم خارج کشور بتوانند با فراغ بال به این بنیادها کمک کنند در شرایط فعلی چون مجوز نداریم ممکن است مشکلات و شبهاتی در این زمینه به‌وجود آید».

 

وی در ادامه افزود: «کاری که بنیاد حامیان باید در راستای حل مشکلات دانشگا‌ه‌ها انجام دهد این است که تجارب بنیادها را به یکدیگر منتقل کند ما هم به‌عنوان بنیاد حامیان و هم ستاد خیرین وزارت علوم باید این تجارب، دستورالعمل‌ها و کارهای نوآورانه را دریافت و به استان‌های دیگر منتقل کنیم».

 

در این گردهمایی دکتر رضا فرجی دانا، رئیس هیات امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران گفت: «این گرهمایی‌ها یک افق مشترک را در آموزش عالی کشور برای استفاده از ظرفیت‌های خیرین و فرهنگ‌سازی در این زمینه تعریف می‌کند».

 

وی افزود: «لازمه رسیدن به اهداف بلند این است که فرهنگ کار عام‌المنفعه در کشور یک رویکرد جدی به سمت آموزش عالی داشته باشد. البته نمی‌خواهم اظهار کنم که کارهای عام‌المنفعه به سمت‌های دیگر ارزش ندارد، همه کارهایی که در این حیطه صورت می‌گیرد ارزشمند و قابل تقدیر هستند».

 

دکتر فرجی دانا ضمن قدردانی از خیرینی که در این گردهمایی حضور داشتنند خاطر نشان کرد: «ما باید این فرهنگ را در کشور اشاعه دهیم. البته متاسفانه فرهنگ کار داوطلبانه در کشور ما صدمه جدی خورده است هم‌چنین در وقف نیز به دلیل اینکه برخی از متولیان آن نتوانستند به خواست واقفین خوب عمل کنند لطمات زیادی وارد شده است».

 

رئیس هیات امنای بنیاد حامیان تصریح کرد: «در حال حاضر هر کسی برای حضورش در یک مرجع داوطلبانه فکر می‌کند باید به یک نحو مادی و یا امتیازی کار داوطلبانه‌ای که انجام داده جبران شود و به صورت یک امتیاز اجتماعی به آن منفعتی برسد؛ یعنی ما کارهای داوطلبانه را ارزش گذاری مادی کرده‌ایم».

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: «ما امیدواریم با همدلی که در این جمع ایجاد می‌شود بتوانیم فضای بسیار پویایی را برای آموزش عالی و در جهت توسعه فعالیت‌های عام‌المنفعه ایجاد کنیم».

 

در ادامه گردهمایی دکتر محمد حسین امید، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور خیرین با بیان اینکه ما در وزارت علوم بحث تاسیس بنیادها را دنبال می‌کنیم، گفت: «تاسیس برخی از بنیادها هنوز به مرحله نهایی نرسیده است و برخی نیز با مشکل مواجه هستند. قبل از آغاز به کار این دولت تاسیس بنیادها بسیار سخت یود اما با هماهنگی‌های صورت گرفته و تغییرات انجام شده در حال حاضر تاسیس بنیادها با سرعت لازم انجام می‌گیرد».

 

وی با تصریح اینکه ما در وزارت علوم آمادگی هرگونه همکاری برای تاسیس بنیادها را داریم، افزود‌: «بنیاد حامیان علم و فناوری ایران یک شورای عمومی دارد که این شورا نمایندگان بنیاد حامیان سراسر کشور هستند. در واقع به نحوی این اساسنامه طراحی شده است که از هر دانشگاهی یک نماینده در این بنیاد حضور دارد».

 

دکتر امید با اشاره به برگزاری جلسه خیرین آموزش عالی در اردیبهشت ماه سال آینده خاطر نشان کرد: «پیش بینی می‌شود حدود یک هزار و ۲۰۰ خیر از خیرین آموزش عالی در این گردهمایی حضور یابند که این شروع خوبی برای کمک به بنیادهای دانشگا‌ه‌ها خواهد بود».

 

هم‌چنین در این گردهمایی که مدیران عامل و مسئولان بنیادهای خیریه دانشگاهی کشور از ۱۸ دانشگاه، مسئولان دانشگاه تهران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از خیرین برجسته آموزش عالی حضور داشتند، دکتر ناصر سلطانی، رئیس پردیس دانشکده‌ای فنی دانشگاه تهران و مهندس بهروز فروتن از خیرین برجسته به ایراد سخنرانی پرداختند و دکتر نادر حقانی، مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران نیز گزارشی از فعالیت‌های بنیاد حامیان ارائه داد.

 

برگزاری نشست با حضور دکتر رضا فرجی دانا، دکتر محمد حسین امید و دکتر نادر حقانی، بحث و گفتگو و ارائه نظر و پیشنهاد حاضران و رونمایی از سایت اینترنتی بنیاد حامیان علم و فناوری از دیگر برنامه‌های این گردهمایی بود.


گزارش شده از : تیم خبری بنیاد

Developed By Ali Dasmeh || JOP || Feb 2018