ثبت نام


گزارش پنجمین گردهمایی خیرین آموزش عالی

۱۴۰۱/۰۶/۲۲
573

پنجمین گردهمایی خیرین آموزش عالی کشور در تاریخ ۳ تا ۵ خرداد ۱۴۰۱ در هتل بزرگ شیراز، توسط بنیاد حامیان علم و فناوری ایران و با همکاری دانشگاه شیراز باحضور جمعی از خیرین آموزش عالی کشور، رؤسای برخی از دانشگاه‌ها، و نمایندگان بنیادهای دانشگاهی کشور برگزار شد.

در ابتدای مراسم آقای دکتر محمدرضا ظهیرامامی، به نمایندگی از هیئت‌مدیره‌ی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، ضمن خوش‌آمدگویی و خیرمقدم به میهمانان، از اهیمت فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه علم و فناوری، فرهنگ، آموزش، توسعه و پژوهش سخن گفتند و حضور پررنگ خیّرین در این حوزه را پراهمیت شمردند. ایشان، همچنین، به لزوم خودگران شدن دانشگاه‌ها برای بهبود حوز‌ه‌ی تحقیق، توسعه و پژوهش اشاره کردند که بخشی از این خودگرانی از طریق خیریه‌ها و کمک‌های آنان به دانشگاه‌ها قابل حصول است و بخش دیگر آن نیز بر عهد‌ه‌ی دانشگاه‌هاست که باید به نیازهای جامعه و بخش صنعت پاسخ دهند.

سپس آقای دکتر محمدحسین امید، مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، گزارشی از فعالیت‌های بنیاد در فاصله‌ی بین دو گردهمایی چهارم و پنجم ارائه کردند که اهمّ آنان شامل موارد زیر است: 

برگزاری انتخابات هیئت امنای بنیاد در سال ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان بنیادهای حامی سراسر کشور به‌صورت مجازی؛ راه‌اندازی سامانه‌ی برخط اعطای وام شرافتی به دانشجویان و شروع پرداخت‌ها از نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰؛ تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مختلف برای نظام‌مند کردن فعالیت‌های بنیاد از جمله آیین‌نامه‌ی شاخه‌ی داوطلبان بنیاد، آیین‌نامه‌ی کمیته‌ی ارتباطات بنیاد، شیوه‌نامه‌ی حمایت از کرسی‌های پژوهش و فناوری، آیین‌نامه‌ی شورای عمومی بنیاد، و آیین‌نامه‌ی مالی و معاملاتی بنیاد؛ حمایت از جایزه اخلاق در علم (جایزه دکتر محمد قریب) در سال ۱۴۰۰ و تأسیس صندوق برای این جایزه؛ برگزاری مراسم افطاری به میزبانی یکی از خیرین آموزش عالی کشور، و ایفای نقش بنیاد در ارائه‌ی خدمات به برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از قبیل انتقال مجموعه بزرگ دانشگاهی طبرستان توسط بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد به دانشگاه مازندران برای تأسیس دانشکده گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی؛ واگذاری یک قطعه زمین به پارک علم و فناوری زنجان توسط آقای دکتر شکیب؛ واگذاری مجموعه سالن ورزشی به دانشگاه یزد توسط آقای دکتر شکیب؛ ساخت یک باب مدرسه‌ی شش‌کلاسه در زهک سیستان و بلوچستان توسط خانم ملوک کاریابی.

سپس آقای دکتر محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز، ضمن خیرمقدم به خیرّین و دیگر میهمانان حاضر در مراسم  و تشکر از میزبانان و بانیان این گردهمایی، به لزوم رشد و توسعه‌ی علم، دانش و فناوری در کشور و رسیدن این مهم به جایگاه اصلی خود و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های موجود اشاره کردند. ایشان ریشه‌ی اصلی بسیاری از مشکلات دانشگاه‌ها را کمبود بودجه و اعتبار و علت اصلی آن را وابستگی تام دانشگاه‌های کشور به بودجه‌ی دولتی بیان کردند، درحالی‌که از نگاه ایشان در کشورهای توسعه‌یافته تنها بخشی از اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌ها توسط دولت تأمین می‌شود و فرهنگ حمایت مالی مردمی از دانشگاه‌ها و حوزه‌ی علم و فناوری در این کشورها نهادینه شده است. وی همچنین کمک به عرصه‌ی علم و دانش، به‌عنوان یک حوزه‌ی مولد را یکی از بهترین اقدامات خیرخواهانه برشمردند که در مسیر توسعه‌ی کشور نقش مهمی دارد.

در ادامه آقای دکتر غلام‌عباس مصلی‌نژاد، عضو هیئت‌مدیره‌ی بنیاد، به ایراد سخن پرداختند و وجود ساختار مناسب برای فعالیت‌های خیریه و وقف در حوزه‌ی علم و فناوری را یک امر مهم در این حوزه برشمردند. از نگاه ایشان «اعتماد» پایه و زیربنای اصلی گسترش فعالیت‌های وقف و خیر و جذب کمک‌های خیرین است که بنیاد حامیان علم و فناوری ایران و بنیادهای حامی دانشگاهی با همت تعدادی از خیّرین توانسته‌اند ساختار لازم برای این فعالیت‌ها را فراهم کرده و در جلب اعتماد خیرین و مردم گام بردارند. ایشان همچنین به این موضوع اشاره کردند که برای دستیابی به قدرت، به دانش نیاز است و تکنولوژی تولیدکننده‌ی ثروت است. بنابراین، طبیعی است که کشورهای توسعه‌یافته تا حد زیادی به حوزه‌ی آموزش عالی، علم و وفناوری، پژوهش، تحقیق و توسعه می‌پردازند و درصد بالایی از فعالیت‌های خیریه و وقف را در این حوزه متمرکز می‌سازند. دکتر مصلی‌نژاد هدفگذاری اصلی فعالیت‌های بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، بنیادهای دانشگاهی، خیرین و فعالین حوزه‌ی وقف در علم و دانش را ایجاد اعتماد، فرهنگسازی، آگاهی‌بخشی به جامعه و درخواست از جامعه برای مشارکت در تولید دانش جهت رسیدن به قدرت، تکنولوژی و ثروت بیان کردند.

از دیگر سخنرانان این همایش دکتر زمانیان، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ستاد خیرین، بود. ایشان نقش مهم مردم در حوزه علم و فناوری را حتی گاهی بیشتر و مؤثرتر از نقش دولت دانستند. به گفته‌ی ایشان، امروزه شاهد استفاده از اصطلاح «دانشگاه‌های نسل چهارم» هستیم، به این معنا که در عصر حاضر دانشگاه‌ها باید در حل مسائل کشور کمک‌کننده باشند و اقتصاد آموزش عالی کشور نه تنها از منابع دولتی بلکه از ظرفیت‌های غیردولتی نیز بهره ببرد. دکتر زمانیان همچنین از میزبانی جایز‌ه‌ی المصطفی، معروف به نوبل اسلامی، سخن گفتند که مجموعه‌ای از خیرین حامی این جایزه هستند. در ادامه نیز به استفاده مناسب و کارآمد از کمک‌های خیرین در راستای عقل سلیم، قلب سلیم و جسم سالم دانشجویان و اعتلای فکر و معنوی آنان اشاره کردند.

در پایان آقای دکتر ایمانیه، استاندار فارس، به سخنرانی پرداختند که مهمترین مسئولیت فعلی کشور را حمایت از جوانان بااستعدادی دانستند که به دلایل متعدد دچار ناامیدی می‌شوند و مهاجرت میکنند و یا در حوزه‌های غیرمرتبط فعالیت می‌کنند. ایشان ضمن تحسین اهداف بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، بیان کردند مجمع خیرین تأمین سلامت که بنیاد اصلی آن از شیراز آغاز شد و به سایر نقاط کشور گسترش یافت، اهداف عمده‌ای مثل جهت‌دهی به خیرین و کمک‌های مالی آن‌ها براساس تمایلشان به امور دارای اولویت؛ شناسایی خیرین و نیکوکارانی که در راستای بهبود خدمات اجتماعی و افزایش سطح رفاه تلاش می‌کنند به جامعه و مردم و تقدیر و گرامیداشت همیشگی یاد آنان؛ کاهش بوروکراسی و تسهیل فرایند اداری حمایت‌ها و کمک‌های ملی؛ و تبلیغ کار خیر و فعالیت‌های بشردوستانه دنبال می‌کند، اهدافی که در آیین‌نامه‌ی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران نیز آمده است و بنیاد نیز این اهداف را دنبال می‌کند.

علاوه بر این، حجت‌الاسلام کلانتری، تولیت محترم حرم حضرت شاهچراغ و برخی از خیرین نیز به ادای سخن پرداختند که از جمله آن‌ها آقای دکتر علی سعیدی بود که کمک به دانشجویان در شرایط دشوار اقتصادی کنونی را امری مهم دانست تا دانشجویان مستعد بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند و مشکلات مالی مانعی بر سر راه پیشرفت آن‌ها نباشد.

همچنین، آقای ضیایی، از دیگر خیرین حاضر در گردهمایی، به لزوم توجه به دانشجویان معلول اشاره و درخواست کردند دپارتمانی جهت رسیدگی به نیازهای این دانشجویان و تحت پوشش قرار دادن آن‌ها در بنیاد حامیان علم و فناوری ایران تشکیل شود.

این گردهمایی برنامه‌های دیگری را در دستورکار داشت که در یکی از آن‌ها خیرین وعده پرداخت ۱۰ میلیارد تومان کمک مالی به بنیاد را دادند که تاکنون بخش عمده‌ای از آن محقق شده است. همچنین، پیش‌نویس سند وقف و خیر در حوزه علم و فناوری در این گردهمایی به بحث گذاشته شد.

در انتهای گردهمایی نیز انتخابات هیئت‌مدیره بنیاد برگزار شد که آقایان دکتر علی سعیدی، دکتر محمدحسین امید، دکتر رضا فرجی دانا، دکتر محمدرضا ظهیرامامی، دکتر محمدمهدی جعفری، دکتر عبدالرضا باقری، و دکتر جواد فرهودی به‌عنوان اعضای سومین دوره هیئت‌مدیره‌ی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران انتخاب شدند.


گزارش شده از : تیم خبری بنیاد

Developed By Ali Dasmeh || JOP || Feb 2018