ثبت نام


بنیاد دانشگاهی فردوسی


معرفی :

      بنیاد دانشگاهی فردوسی موسسه‌ای علمی، فرهنگی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی، عام‌المنفعه و مستقل از تشکیلات رسمی دانشگاه فردوسی مشهد است و با اهداف خیرخواهانه برای جلب مشارکت و کمک‌های مردمی در سال 1383 تأسیس شده است.

در این شماره از خبرنامه بنیاد حامیان علم و فناوری ایران گفتوگویی داریم با دکتر عبدالرضا باقری، رئیس سابق دانشگاه فردوسی مشهد، که درباره بنیاد دانشگاهی فردوسی، در جایگاه یکی از پرسابقهترین و فعالترین بنیادهای دانشگاهی  سخن میگوید:

  • از تاریخچه تشکیل بنیاد دانشگاهی فردوسی برای ما بگویید.

دکتر ابوالفصل باباخانی، در پاسخ به چگونگی ایجاد بنیاد دانشگاهی فردوسی می‌گوید:

سالها دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یک قطب علمی در شمال شرق کشور از نبود ارتباط صحیح و تعامل کارآمد با افراد صاحب‌نظر، خیراندیش و علم‌دوست رنج میبرد. به منظور رفع این مشکل، ضمن مشورت با افراد مختلف، به این نتیجه رسیدم که بهره‌گیری از این افراد برای عضویت آن‌ها در هیأت امنای دانشگاه‌های منطقه شمال شرق، که در آن زمان دانشگاه فردوسی مشهد نیز تحت نظر آن اداره می‌شد، یکی از راه‌های رفع این خلأ بود.

به عنوان اولین گام در راه ایجاد تعامل بین دانشگاه و افراد علاقهمند به حوزه علم و فناوری، در سال 1377 از جناب آقای علی باقرزاده (بقاء) برای عضویت در هیأت امنای دانشگاه تقاضای همکاری کردیم. با استقبال وی از این پیشنهاد و با صدور حکم رسمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق  مبنی بر عضویت ایشان در هیات امنا،  دانشگاه توانست از خدمات ارزنده ایشان به بهترین شکل برخوردار شود.

علی باقرزاده با حضور منظم در دانشگاه و ملاقات با اعضای هیأت علمی، دانشجویان و همچنین قسمت‌های مختلف دانشگاه با مسائل و مشکلات دانشگاه آشنا شده و در جریان امور مختلف دانشگاه قرار میگرفت. پس از آن،  درخواست دانشگاه  برای استفاده از حضور و خدمات افراد برجسته استان برای همکاری مورد تأیید وزارتخانه قرار گرفت و ستاد «همیاران عمران دانشگاه» متشکل از گروهی از خیّرین شامل علی باقرزاده، مهندس سیدجواد شهرستانی، زنده‌یاد علی امیری‌پور، مهندس حمید مستشاری، دکتر محمدهادی هادی‌زاده، حاج محمود معاون، حاج جواد رحیمیان، مهندس محمد گرجستانی، مهندس اکبر باقرزاده، مهندس حسن اسماعیل زاده، مهندس فرامرز‌ یغمایی، مهندس حسن فقیه سبزواری و بعضی از مدیران وقت دانشگاه نظیر حسن حاجی کاظمی، مهندس محمدرضا قانع و دکتر علی حائریان در اردیبهشت 1380 تشکیل شد.

پس از تشکیل این ستاد، موضوع گسترش فعالیت‌های این ستاد به‌صورت رسمی در جلسات متعدد هیأت رئیسه وقت دانشگاه مطرح بود. به گونهای که عملکرد تأثیرگذار این ستاد منجر به اتخاذ تصمیمی مبنی بر تشکیل بنیادی با عنوان «بنیاد دانشگاهی فردوسی»  شد که در جایگاه یک مؤسسه علمی، فرهنگی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی مستقل از تشکیلات رسمی دانشگاه فردوسی مشهد و برای اهداف خیرخواهانه و جلب مشارکت و کمک‌های مردمی به فعالیت بپردازد.

  • شما به عنوان مؤسس این بنیاد، کدامیک از اقدامات و فعالیتهای بنیاد فردوسی را مهمترین و تأثیرگذارترین، ارزیابی میکنید؟

فعالیت‌های بنیاد دانشگاهی فردوسی را ذیل دو بخش میتوان خلاصه کرد: ساخت‌و‌ساز فضاهای فیزیکی و فعالیتهای عمرانی و تهیّه و تأمین تجهیزات و  ایجاد امکانات رفاهی برای دانشجویان.

در جدول زیر فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته با مشارکت خیِّرین و حامیان در حوزۀ سخت‌افزاری (ساخت‌وساز فضاهای فیزیکی و عمرانی، تهیّه و تأمین تجهیزات و ....) تا انتهای سال 1399 به تفکیک  سال آورده شدهاست:

 

عنوان

شرح اقدامات صورت گرفته

ساختمان بقاء (سال 1381)

ساخت خوابگاه در زمینی به مساحت هزار مترمربع با زیربنایی با مساحت 3440 مترمربع در پنج طبقه و دارای 60 سوئیت با کلیۀ امکانات لازم در خیابان هاشمیه که به دانشجویان متأهل تحصیلات تکمیلی دانشگاه اختصاص دارد. این خوابگاه به همت خیِّر گرانقدر جناب آقای حاج علی باقرزاده اهدا شده است.

خوابگاه مریم (سال 1386)

ساخت چهار واحد آپارتمانی مجزا، در زمینی به مساحت 500 مترمربع و زیربنای 720 مترمربع واقع در خیابان فلسطین چهار با ظرفیت حدود 120 نفر دانشجو، ویژه دانشجویان دختر شهرستانی نوبت دوّم دانشگاه که به همت خیِّر گرانقدر جناب آقای مهندس علی مشارزاده مهرابی و خانوادۀ وی اهدا شده است.

خوابگاه پردیس 5 (سال 1386)

ساخت این خوابگاه با زیربنای حدود 10636 مترمربع و 46 واحد آپارتمان دو یا سه خوابه است. در هر آپارتمان، دانشجویان به‌صورت گروه‌های 10 تا 12 نفره، سکونت می‌یابند. این خوابگاه ویژه دانشجویان دختر دوره‌های نوبت اوّل است.

اهدای یک قطعه زمین (سال 1386)

اهدای یک قطعه زمین به مساحت هزار مترمربع توسط خیِّر گرانقدر جناب آقای مهندس علی ناظران

اهدای قطعه زمین (سال 1391) 

یک قطعه زمین به مساحت 300 مترمربع که توسط خیِّرگرانقدر سرکار خانم آفاق رحیم‌زاده  به بنیاد اهدا شده است.

مجتمع خوابگاهی زنده‌یاد حاج احمد ناظران (سال 1392)

این مجتمع در زمینی به مساحت 2273 مترمربع با زیربنایی حدود 7050 مترمربع بنا شده و در میدان ابوطالب واقع است. این مجتمع خوابگاهی دارای چهار بلوک ساختمانی است. بلوک یک آن با 15 واحد آپارتمان ویژۀ 15 زوج از دانشجویان متأهل و بلوک‌های دیگر با 45 واحد آپارتمان و کلاً تعداد 114 اتاق برای اسکان حدود 460 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه درنظر گرفته شده است. ضمناً بهره‌برداری و ادارۀ این مجتمع به بنیاد دانشگاهی فردوسی واگذار شده است.

مجتمع خوابگاهی اندیشه (سال 1392)

این مجتمع دارای زیربنایی بیش از شش‌هزار مترمربع با دو بلوک ساختمانی است. هر یک از بلوک‌ها دارای 25 آپارتمان و در مجموع تعداد 50 آپارتمان است که در بولوار اندیشه قاسم‌آباد واقع شده است. این مجتمع خوابگاهی ویژه دانشجویان متأهل است. خیّرگرانقدر جناب آقای مهندس اسدا... عباس‌پور بهره‌برداری و ادارۀ این مجتمع را به بنیاد دانشگاهی فردوسی واگذار کرده است.

مجتمع خوابگاهی پردیس 7 (سال 1393)

ساخت این خوابگاه با زیربنایی بیش از شش هزار 500 مترمربع با 35 واحد آپارتمان یک، دو، سه و چهارخوابه و یک کتابخانه و کلیۀ امکانات لازم با ظرفیت حدود 450 نفر برای دانشجویان دختر نوبت دوّم در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد به همت بنیاد دانشگاهی فردوسی بنا شده است.

اهدای دو دستگاه آپارتمان (در سال‌های 1393و 1395)

خیِّرگرانقدر جناب آقای مهندس محمّد فقیه‌زاده برای تأمین برخی از هزینه‌ها دو دستگاه آپارتمان را  به بنیاد اهدا کرده است.

خوابگاه دکتر محمد فرهادی (بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد) (سال1395)

این خوابگاه با زیربنائی به مساحت سه هزار و 200 مترمربع است و دارای 51 اتاق چهارتخته با ظرفیت اسکان تعداد 204 دانشجو است. خیِّر گرانقدر جناب آقای دکتر مصلی‌نژاد بانی ساخت این خوابگاه بوده و مدیریت آن به بنیاد دانشگاهی فردوسی واگذار شده است.

ساختمان اداری بنیاد دانشگاهی فردوسی (سال 1395)

این ساختمان با زیربنایی حدود 400 مترمربع در زمینی به مساحت حدود دوهزار و 500 مترمربع در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد بنا شده است. عمدۀ اعتبارات ساخت آن از محل کمک‌های صاحبان صنایع پیشرو استان و کمک‌های مردمی تأمین شده‌است.

کمک به ساخت یک دبستان (سال 1396)

کمک به ساخت یک باب دبستان در منطقه محروم سیستان و بلوچستان به همت اعضای هیأت‌مدیره بنیاد.

پروژۀ در حال ساخت سرای زنده‌یاد مهندس سیدجواد شهرستانی (سال 1397)

پیشرفت فیزیکی پروژۀ مذکور تا این تاریخ شامل عملیات بتن‌ریزی حدوداً 95%، دیوارچینی‌های داخلی حدوداً70% و لوله‌کشی‌های تأسیسات و آب و فاضلاب که در حال انجام است.

 

چه فعالیتهایی در زمینه  ایجاد امکانات رفاهی برای دانشجویان صورت گرفته است؟

ترجیح میدهم گزارش فعالیتهای حوزه رفاهی بنیاد را فهرست وار بیان کنم:

  1. اعطای وام ضروری و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مستعد و بی‌بضاعت یا کم‌بضاعت دانشگاه .
  2. کمک به پرداخت تمام یا بخشی از شهریه برخی از دانشجویان نیازمند و مستعد دانشگاه که از سوی نمایندگان محترم بنیاد در دانشکده‌ها، مقامات دانشگاه، و یا رؤسای آموزش دانشکده‌ها به بنیاد معرفی می‌شوند.
  3. کمک به پرداخت اجاره‌بهای خوابگاه بعضی از دانشجویان پسر دوره‌های شبانه دانشگاه که در خوابگاه‌های خودگردان غیردولتی شهر اقامت دارند.
  4. معرفی و درمان کلیۀ دانشجویان بی‌بضاعت یا کم‌بضاعت دانشگاه که نیاز به معالجات تخصّصی و فوق تخصّصی در حدّ اعمال جراحی، رادیولوژی، سونوگرافی، MRI و غیره داشته‌اند.
  5. پرداخت درمان دندانپزشکی دانشجویان نیازمند که با کمک و مساعدت سرکار خانم برزگر و مرکز بهداشت دانشگاه فراهم شده است.
  6. شارژ کارت تغذیه چند صد نفر از دانشجویانی که توانایی مالی تهیه یک وعده غذای روزانه خود را ندارند.
  7. اهدای جایزه به دانشجویان رتبه‌های اوّل سال‌های اوّل، دوّم و سوّم کلیۀ رشته‌های تحصیلی مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه، مشتمل بر لوح تقدیر و بن کتاب به مبلغ 000/50 تومان.
  8. اهدای جایزه به فارغ‌التحصیلان رتبه‌های اوّل، دوّم و سوّم کلیۀ رشته‌های تحصیلی مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه، مشتمل بر لوح تقدیر با امضاء ریاست محترم هیأت امناء بنیاد دانشگاهی فردوسی و ریاست محترم دانشگاه و یک قطعه سکّه طلای پارسیان.   
  9. اهدای جایزه به دانشجویانی که در زمینه "شاهنامه فردوسی و فردوسی‌شناسی"، پایان‌نامه‌ای شاخص و یا تحقیقی برتر ارائه داده اند، مشتمل بر لوح تقدیر و یک قطعه سکه بهار آزادی با پشتیبانی مالیِ استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمد جعفر یاحقی.
  10. اهداء جایزه در هرسال تحصیلـی به یک عضو هیأت علمی برجسته دانشگاه در یکی از شاخـه‌های چهارگانه (علوم انسانـی و هنر، کشاورزی و دامپزشکی، علوم پایه، فنی و مهندسی) که براسـاس شرایط آئین‌نامه مربوطه در سطـح دانشـگاه یا کشور، با کار و تلاش، به برجستـگی‌های ویژه علمـی، پژوهشـی و فناوری نائل شده باشند.
  11. اختصاص بورس‌های تحصیلی از ابتدای نیمسال اول سال تحصیلی آینده به کلیۀ دانشجویانی که در رشته‌های هفتگانه دانشکده مهندسی با رتبه‌های بالا (نمره آزمون سراسری کمتر از 150) وارد دانشگاه فردوسی مشهد شوند.
  12. انعقاد تفاهم‌نامۀ ماهر-محبی برای حمایت از دانشجویان مستعد خوشۀ شهاب؛
  13. انعقاد تفاهم‌نامۀ مرتضایی برای حمایت از دانشجویان مستعد خوشۀ شهاب.
  • بنیاد چه فعالیت‌هایی را در روزهای شیوع کرونا به انجام رساند؟

مهمترین اقدام بنیاد،  کمک 50 میلیون ‌تومانی برای تهیۀ گوشی‌های هوشمند، تبلت، تجهیزات صوتی و تصویری و بسته‌های اینترنتی برای دانشجویان کم‌بضاعت دانشگاه بود. به نظر من این اقدام از هر نظر در ایجاد آرامش روانی و ارتقای علمی دانشجویان تأثیر زیادی داشت و اثرات ماندگار آن سالها در خاطره دانشگاه باقی خواهد ماند.

  • مهم‌ترین اقدامات عمرانی و آموزشی بنیاد حامیان فردوسی در یک سال گذشته چه بوده است؟

بنیاد دانشگاهی فردوسی، برای نیل به اهداف بند 5 و 9 از مادۀ 2 اساسنامه که به‌موجب آن گسترش ایجاد مراکز رفاهی، خوابگاهی و آموزشی و همچنین توسعه و ارائۀ خدمات دانشگاهیِ هر چه بیشتر برای دانشجویان مدِّنظر بوده و نیز همکاری با دانشگاه برای ارتقای کمی و کیفی دانشگاه فردوسی مشهد به‌مثابة دانشگاهی برتر در سطح ملّی و منطقه‌ای را در دستور کار داشته، در یک سال گذشته اقدام به انجام فعالیت‌هایی به شرح ذیل کردهاست:

  • اجرای پروژۀ سرای زنده‌یاد مهندس شهرستانی و پیشرفت پروژه؛
  • بورس تحصیلی به دانشجویان واجد شرایط؛
  • کمک‌هزینه و وام دانشجویی به دانشجویان نیازمند؛
  • راه‌اندازی مددکاری بنیاد با همکاری موقوفۀ ملامحمدخان برای تهیۀ لباس برای دانشجویان مستعد دختر و پسر دانشگاه (تحت‌پوشش قرارگرفتن حدود 130 نفر)؛
  • اهدای 200 دست لباس فارغ‌التحصیلی از سوی خیّرین برای برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی؛
  • تفاهم‌نامۀ سه‌جانبۀ همکاری‌های مشترک علمی‌پژوهشی میان دانشگاه، مجمع خیِّرین توسعۀ فنی‌حرفه‌ای و بنیاد دانشگاهی فردوسی؛
  • انعقاد تفاهم‌نامۀ ماهر-محبی برای حمایت از دانشجویان مستعد خوشۀ شهاب؛

 

از تفاهم نامه ماهر- محبی حامی بیشتر بگویید

سرکار خانم «محبوبه ماهر» از دانشگاهیان دانشگاه فردوسی بودند که عمر با ارزش خود را در راه علم و کتاب‌خوانی گذرانیدند و به افتخار بازنشستگی نایل شدند. تفاهم‌نامهای تحت عنوان کمک‌هزینه دانشجویی «ماهر_محبی» برای حمایت از دانشجویان دانشگاه فردوسی، مابین نماینده قانونی (وکیل قانونی) خانواده ماهر محبی و بنیاد دانشگاهی فردوسی در مردادماه 99 به امضا رسید.

دانشجویان مستعد خوشۀ شهاب مشمول این طرح بوده و مبلغ این کمک‌هزینه، ماهیانه مبلغ پنج میلیون ریال برای مقطع دکتری، چهار میلیون ریال برای مقطع ارشد وسه میلیون و 500 هزار ریال برای مقطع کارشناسی به‌مدت یکسال است.

در قالب این تفاهم‌نامه مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی برای دانشجویان مستعد دانشگاه فردوسی در اختیار بنیاد قرار گرفت تا از سود حاصل از این مبلغ، به این قشر کمک شود.

همچنین، با انعقاد تفاهم‌نامۀ مرتضایی پس از بررسی‌های لازم و انجام مصاحبه کمیتۀ ارزیابی، تعداد 26 دانشجوی مستعد سید خوشۀ شهاب در سه مقطع، تحت‌پوشش قرار گرفتند.

برای اجرای تفاهم‌نامۀ مرتضایی دانشجویان مستعدی که رشد تحصیلی مناسبی داشتهاند، مشمول این طرح بوده و این کمک‌هزینه به‌مدت یکسال (هر ترم به مبلغ شش میلیون و 500 هزار ریال)  است.

همچنین یکی از اهداف بنیاد توانمندسازی و افزایش مهارت دانشجو است. برای تحقق این هدف پیش‌بینی می‌شود دانشجویان مشمول این طرح، امکان گذراندن کارگاه‌های روانشناسی مرکز مشاوره داشته باشند تا پس از یکسال، دانشجویان بهره‌مند از این طرح نیز مهارت‌ اجتماعی لازم را کسب کنند.

 


پروژه های نیازمند کمک:

خوابگاه زنده یاد مهندس سیدجواد شهرستانی
تاریخ ثبت : ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
20,000میلیون تومان
2,000میلیون تومان
3نفر

درصد حمایت جذب شده :
55٪
حمایت

پروژه های در حال اجرا :

نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
پیشرفت پروژه
۲۵٪
نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
پیشرفت پروژه
۲۵٪
نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
پیشرفت پروژه
۲۵٪
نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
پیشرفت پروژه
۲۵٪
نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
پیشرفت پروژه
۲۵٪

پروژه های پایان یافته :

نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
نام کامل پروژه اینجا خواهد آمد.
موسسه : بنیاد حامیان ستاره شناسی
آخرین بروز رسانی : ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶
Developed By Ali Dasmeh || JOP || Feb 2018