ثبت نام


نشست مسئولان بنیاد بااعضای شبکه داوطلبان

۱۳۹۹/۱۲/۰۴
1594

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، جلسه هم‌اندیشی مسئولان بنیاد حامیان علم و فناوری ایران با اعضای شبکه داوطلبان روز شنبه 2 اسفندماه 99 با حضور دکتر محمدحسین امید، مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، و دکتر رضا فرجی دانا، رئیس هیات مدیره بنیاد حامیان علم و فناوری ایران برگزار شد.

کار داوطلبانه عامل مهم افزایش سرمایه اجتماعی

در ابتدای این جلسه دکتر رضا فرجی‌دانا ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان گفت: «اعضای حاضر در جلسه در فعالیت‌های کنونی در کانون‌های هلال احمر و کانون‌های خیریه فعالیت دارند. یکی از نتایج کار داوطلبانه افزایش سرمایه اجتماعی است. در سال‌های اخیر آمارها نشان‌دهندة افول و پایین رفتن سرمایه‌های اجتماعی است. پس برای بهبود این وضعیت، یکی از کارهایی که می‌شود انجام داد مشارکت در کارهای داوطلبانه است».

وی با تاکید بر معنای حقیقی کار داوطلبانه ادامه داد: «از ابتدای انقلاب معمولا کارهای داوطلبانه به این صورت بود که مردم برای حضور در کار داوطلبانه از مسجد و محله خودشان مثل بسیج مساجد، حضور در اماکن مقدسه یا کارهای سنتی و کمک به همسایگان برای حل مشکلاتشان، شروع می‌کردند. در ابتدا، کار صددرصد داوطلبانه بود. اما کسانی به این کار داوطلبانه آسیب زده‌اند و مرتبا برای همه کارهای داوطلبانه مابه ازاء مادی در نظر گرفتند و باعث فاصله گرفتن از معنای حقیقی کارهای داوطلبانه شدند».

دکتر فرجی دانا در ادامه با اشاره به نقش پررنگ دانشجویان در کارهای داوطلبانه بنیاد حامیان علم و فناوری ایران گفت: «ما علاقمندیم که در بنیاد علم و فناوری ایران از گروه داوطلبان برای پیشبرد اهداف خیرخواهانه این بنیاد استفاده کنیم. اگر می‌خواهید ارزش کار داوطلبانه را درک کنید کافی است در اینترنت جستجویی کنید و گزارش‌های کشورهای پیشرفته از حجم فعالیت‌های داوطلبانه‌شان را بخوانید».

کار داوطلبانه؛ زمینه‌ساز احساس رضایت شخصی

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشجویان در کانون‌های خیریه و هلال احمر گفت: «شما دانشجویان در کانون هلال احمر و خیریه کمابیش رضایت و علاقه‌تان را به کار داوطلبانه نشان دادید. وقتی می‌بینیم کار داوطلبانه برای بهبود وضع مردم، همراهان و همکاران ما انجام شده، رضایت قلبی خوبی در وجود همه ما احساس می‌شود و همه ما این احساس رضایت را قدردان هستیم و از آن لذت می‌بریم».

رئیس هیات مدیره بنیاد حامیان علم و فناوری ایران در پایان سخن خود اضافه کرد: «جامعه ایران در حال حاضر با مشکل تلخ کرونا مواجه است و اینطور که پیش می‌رود ممکن است تا سال‌ها درگیر آن باشیم. بنیاد حامیان علم و فناوری ایران که هدفش در نهایت اعتلای علم و فناوری در همه بخش‌های مرتبط در کشور است، چتری فراگیر برای همه بنیادهای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها یا پارک‌های علم و فناوری است. این بنیادها با جمع‌آوری کمک‌های خیرین سعی می‌کنند از دانشجویان حمایت کنند. برای مثال در حال حاضر بنیاد در حال جمع آوری مبالغی است که صرف خریدن تبلت برای دانشجویان تحت حمایت بنیاد حامیان خواهد شد که 110 دانشجو در 110 مرکز اهدا شود. بنیاد حامیان دانشکده فنی به عنوان یکی از بنیادهای تابعه بنیاد حامیان علم و فناوری ایران مبلغ سیصد میلیون تومان به این پویش اختصاص داده است.

اگر همت و انگیزه مردم به این مهم برانگیخته شود، تحقق این هدف دور از ذهن نیست. ما برای تحقق اهداف بنیاد حامیان علم و فناوری ایران مثل حمایت از کرسی‌های علم و فناوری، حمایت از جوایز ملی و بین‌المللی و ... لازم دیدیم که حتما یک جمع داوطلب به گستره بنیاد اضافه شود تا در دورترین نقاط کشور به تحقق اهداف بنیاد کمک کنند. به همین دلیل خواستیم از دانشجویان فعالی در حوزه علم و فناوری بهره ببریم».

بنیادهای حامی را در سراسر کشور بشناسید

در ادامه نشست دکتر محمدحسین امید، مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران به معرفی شبکه بنیادهای حامی دانشگاه‌های کشور پرداخت و گفت: « پیش از هرچیز شما دانشجویان بایست اصل بنیادها را بشناسید. در تمام دنیا تنها دولت‌ها نیستند که از حوزه علم و فناوری حمایت می‌کنند. اتفاقا در خیلی از بنیادهای دنیا بخش زیادی از خیرات و موقوفات را مردم انجام می‌دهند. در دهه‌های اخیر دانشگاه تهران نیز نمونه بارزی از حمایت از دانشگاه در ایران است. دانشگاه تهران موقوفات زیادی را در سرتاسر ایران داشته است و یا دانشگاه شهید باهنر کرمان از صفر تا صد به همت یک زوج خیر ساخته شده است. ولی به هرحال آنطور که در گذشته به علم توجه می‌شده، در دهه‌های اخیر توجه نشده است؛ درحالیکه هنوز در خیلی از کشورهای جهان در اروپا و آمریکا و ... بیش از 30 تا 40 درصد هزینه علمی را خیرین پرداخت کرده اند».

دکتر امید با تاکید بر اهمیت شناخت بنیادهای حامی ادامه داد: «بنیاد حامیان علم و فناوری ایران برای حمایت از حوزه‌های مختلف علم و فناوری شکل گرفته است. برای شناخت کامل این حوزه حتما اساسنامه بنیاد را بخوانید».

بنیاد حامیان علم و فناوری ایران در نظر دارد با حضور داوطلبانه دانشجویان، فارغ التحصیلان و علاقمندان برای تحقق اهداف خیرخواهانه خود گام بردارد و از طرح های دانشجویان برای پیشبرد این مهم حمایت می‌کند.

در پایان جلسه نیز اعضای شبکه داوطلبان بنیاد به پرسش و پاسخ پرداختند.


گزارش شده از : تیم خبری بنیاد

Developed By Ali Dasmeh || JOP || Feb 2018