ثبت نام


دومین دوره انتخابات اعضای هیأت امنای بنیاد

۱۴۰۰/۰۳/۲۶
1151

به گزارش روابط عمومی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، جلسه شورای عمومی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران در تاریخ 20 اردیبهشت 1400 با حضور نمایندگان بنیادهای حامی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد. این جلسه با هدف انتخاب شش عضو هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران صورت گرفت و با رأی اکثریت شش عضو انتخابی هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران از میان ده کاندیدای معرفی‌شده انتخاب شدند.

محمدحسین امید، نائب رئیس هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، با تشریح سازوکار انتخابات اعضای هیأت امنای این بنیاد جلسه را آغاز کرد و در این باره گفت :« در اساسنامه بنیاد حامیان علم و فناوری ایران شورایی پیش‌بینی شده‌است که متشکل از نمایندگان بنیادهای حامیان دانشگاه‌های سراسر کشور است. در کشور ایران حدود 60 بنیاد حامی دانشگاه‌ها وجود دارد که تاکنون تنها 21 بنیاد دانشگاهی موفق به ثبت شدند. بنیاد حامیان علم و فناوری ایران از همة بنیادهای ثبت شده دعوت کرده است تا در شورای عمومی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران حاضر شوند و در صورت تمایل برای حضور در اعضای هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران کاندیداهای خود را معرفی کنند. براساس اساسنامه باید چهار نفر از کاندیداها به جمع هیات امنا بپیوندند. تعداد کل اعضای هیأت امنای بنیاد ۱۳ نفر است که شش نفر با رأی اعضای شورای عمومی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران انتخاب می‌شوند. در انتخابات دوره دوم اعضای هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، بنیادهای حامی سراسر کشور 10 نفر از اعضای خود را برای کاندیداتوری معرفی کرده‌اند و براساس آن چهار عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل هیأت امنا انتخاب می‌شود».

پس از آن رضا فرجی‌دانا، رئیس هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، ضمن خوشامدگویی به حاضران جلسه، کاندیداهای دومین انتخابات اعضای هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران را اعلام کرد: « ناصر بابایی از بنیاد خیرین دانشگاه صنعتی شاهرود، مهدی کتابچی از بنیاد حامیان دانشگاه کاشان، مجتبی احمدوند از بنیاد حامیان دانشگاه گیلان، مرتضی علی‌آبادی و علی اکبر حسن‌نژاد از بنیاد خیرین دانشگاه دامغان، منوچهر رشادی از بنیاد خیرین دانشگاه بوعلی سینا، احمد انصاری از بنیاد خیرین دانشگاه شیراز، یزدان سهرابی از بنیاد دانشگاه پیام نور، سعید جلالی از خیرین آذربایجان شرقی و جلیل شاهی از خیرین بنیاد دانشگاه یزد، کاندیداهای دوره دوم انتخابات اعضای هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران هستند که در پایان جلسه امروز با رأی‌گیری حاضران در جلسه انتخاب می‌شوند».

پس از معرفی کاندیداها، هر یک از آنان و یا نمایندگان آن‌ها به معرفی خود و برنامه‌ها پرداختند.

نخستین کاندیدای انتخابات هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، ناصر بابایی، نماینده بنیاد خیرین دانشگاه صنعتی شاهرود بود و به معرفی بنیاد خیرین دانشگاه صنعتی شاهرود پرداخت :«بنیاد خیرین دانشگاه صنعتی شاهرود از سال 1393 آغاز به کار کرده و اقدامات گوناگونی را انجام داده است. از اقدامات این بنیاد می‌توان به ساخت خوابگاهی دخترانه و خیرساز در چهار طبقه اشاره کرد که درحال بهره‌برداری است. این بنیاد به همت خیرین توانسته پردیسی آموزشی در منطقه خوش آب و هوای تپال تاسیس کند که هم تفرجگاه و هم منطقه‌ای آموزشی برای دانشجویان سراسر کشور است. علاوه بر این، اخیرا این بنیاد به کمک خیرین، آزمایشگاه شهید فخری‌نژاد و پردیس کتابخانه‌های سراسری را تاسیس کرده است. هدف ما از این اقدامات و حضور در اعضای هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، خدمت به دانشجویان مستعد سراسر کشور است».

در ادامه نشست، هادی قلی‌زاده، نماینده بنیاد خیرین دانشگاه گیلان ضمن معرفی این بنیاد، مجتبی احمدوند یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات اعضای هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران را معرفی کرد: « بنیاد خیرین دانشگاه گیلان از سال 95 رسما شروع به کار کرد و موفق به اخذ مجوز فعالیت شده است. به جرات می‌توان گفت یکی از بنیادهای موفق کشور بنیاد خیرین دانشگاه گیلان است. قبل از اینکه این بنیاد را به ثبت برسانیم، سه خیّر در دانشگاه گیلان حضور داشتند اما درحال حاضر خیرین این دانشگاه به بیش از 82 عضو فعال رسیده و هم اکنون بیش از پنج پروژه ساختمانی فعال در دانشگاه گیلان درحال انجام است. بنیاد خیرین دانشگاه گیلان تنوعی از کارهای خیر از جمله درختکاری، بورسیه دانشجویی، کمک‌های بلاعوض به دانشجویان و غیره را در این دانشگاه پیگیری می‌کند و خوشبختانه هرروز به تعداد خیرین و تنوع فعالیت‌های این بنیاد اضافه می‌شود».

وی افزود: « مجتبی احمدوند جز اولین گروه دانش‌آموختگان دانشگاه گیلان است و در سال 54  فارغ‌التحصیل شده و برای ادامه تحصیل، بورسیه آمریکا شدند و بعد برای خدمت به کشور بازگشتند. وی در سمت‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی خدمت کرده است و عضو اصلی و راهبردی بنیاد خیرین دانشگاه گیلان است که در زمینه‌های مختلف یاریگر این بنیاد بوده است. وی سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف را دارد و عضو هیأت مدیره مرکز تحقیقات بتن است. ایشان انجمنی به عنوان «انجمن عالی فارغ‌التحصیلان مدرسه مدیریت دانشگاه گیلان» را تاسیس کرد. درحال حاضر این انجمن 300 عضو دارد که در کارهای مختلف خیر و عام‌المنفعه فعالیت می‌کنند و در کنار هم هستند. با توجه به این موضوعات و این ظرفیت‌ها بنیاد خیرین دانشگاه گیلان از مجتبی احمدوند دعوت کرده تا در مجمع خیرین حضور داشته باشند تا بتوانیم از منافع و تجربیات ایشان را استفاده کنیم».

سپس محسن عالمی، نماینده بنیاد خیرین دانشگاه دامغان، دو کاندیدای پیشنهادی بنیاد خیرین این دانشگاه را معرفی کرد و گفت: « مرتضی علی‌آبادی و علی اکبر حسن‌نژاد، هردو در سطح وزارت کار کرده‌ و مدیرکل بوده‌اند و سابقه اجرایی خوبی دارند. علی اکبر حسن‌نژاد مدتی در سمت‌ یکی از معاونت‌های وزرات علوم بوده‌اند و در حال حاضر هیأت علمی و مسئول دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه دامغان هستند. همچنین مرتضی علی‌آبادی مدتی مدیرکل وزارت جهاد کشاورزی و فرماندار شهرستان دامغان بوده‌اند. این دو بزرگوار عضو هیأت مؤسس بنیاد خیرین دانشگاه دامغان هستند. با توجه به این سابقه اجرایی، ما از این دو نفر دعوت کرده‌ایم تا کاندیدای دومین دوره انتخابات اعضای هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران شوند».

یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات دوره دوم اعضای هیات امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، منوچهر رشادی، نماینده بنیاد خیرین حامی دانشگاه بوعلی سینا است. وی در ادامه جلسه به نحوه تاسیس و اقدامات بنیاد خیرین حامی دانشگاه بوعلی سینا اشاره کرد :«در سال 1379 ما به صورت خودجوش در همدان مجمعی را تحت عنوان «مجمع خیرین دانشگاه بوعلی سینا» متناظر با مجامع خیرین آموزش و پرورش طراحی کردیم. در همان زمان دکتر غلامی رئیس دانشگاه همدان بود و به کمک وی تعدادی از خیرین را دور هم جمع کردیم و اقدامات خیرخواهانه‌ای را انجام دادیم. برای مثال به همت خیرین، دانشگاهی در تویسرکان ساخته شد و اقداماتی در شهرهای نهاوند، همدان و تویسرکان صورت گرفت. همچنین یک سوم باغی به وسعت 11 هکتار در مرکز شهر همدان با رایزنی‌ها و همت خیرین به دانشگاه اختصاص داده شد».

علی محمد الماسی، نماینده بنیاد حامیان دانشگاه کاشان نیز در معرفی مهدی کتابچی، از دیگر کاندیداهای این دوره انتخابات گفت:

«مهدی کتابچی نوه حاج جواد کتابچی و پسر امیر کتابچی از خیرین کاشان است. خانواده کتابچی در همه زمینه‌ها خیّر هستند. در مدرسه‌سازی، در سلامت و حتی در دوران کرونا هم سنگ تمام گذاشتند. این خانواده یک دانشکده بزرگ و مجهز را در دانشگاه کاشان تاسیس کرده‌اند. همچنین، آن‌ها با همکاری مرحوم سید مرتضی هاشمیان کتابخانه‌ای را هم در دانشگاه کاشان و هم در دانشگاه بجنورد تاسیس کردند».

در پایان جلسه محمدحسین امید سعید جلالی از دیگر کاندیداهای این دوره انتخابات را معرفی کرد:

«سعید جلالی از خیرین آذربایجان شرقی هستند که در تبریز فعالیت می‌کنند. ایشان در مجمع سلامت فعالیت دارند و از تعدادی یتیم سرپرستی می‌کنند. همچنین وی در خدمات خیرخواهانه با دانشگاه صنعتی سهند همکاری می‌کند. در دوره گذشته هم که عضو هیات امنا بودند، یکی از اعضای فعال بودند. وی بسیار علاقمند و پیگیر در حضور و خدمت در حوزه‌های سلامت، دانشگاه و ایتام و جزء افراد معتمد کسبه در بازار تبریز است. همچنین او به‌عنوان بازرس عمومی بنیاد نیز فعالیت کرده‌اند و در این باره تعهدی از خود نشان داده‌اند که مثل زدنی بود».

محمدعلی وحدت، نماینده بنیاد خیرین دانشگاه یزد به معرفی کاندیدای پیشنهادی این بنیاد، جلیل شاهی پرداخت. او با اشاره به خدمات پنجاه ساله دکتر جلیل شاهی اظهار کرد:

«دانشگاه یزد اولین دانشگاه جامع بعد از انقلاب است که بعد از سال 1367 تاسیس شد. شانس دانشگاه یزد، حضور یک همشهری خوب در تهران به نام جلیل شاهی، استاد دانشگاه علم و صنعت و اولین رئیس دانشگاه بعد از انقلاب بود. اخیرا 50 سال خدمات دکتر شاهی در دانشگاه علم و صنعت چاپ شده و ایشان سابقه اجرایی پررنگی داشته‌اند. تحصیلات ایشان در حوزه راه و ساختمان از دانشگاه بردفور است. وی خدمات ارزنده‌ای به دانشگاه یزد کرده‌اند. برای مثال به کمک روحانیون و مردم توانست نیم درصد عواید حاصل از فروش کارخانه‌های یزد را به دانشگاه اختصاص دهند و تا زمانیکه این کارخانه‌ها تجمیع نشده بود، ما از این خدمت صنعت به دانشگاه استفاده می‌کردیم. همچنین وی خدمات ساختمانی متعددی داشته‌اند. برای مثال ساختمان دانشگاه عمران به کمک دکتر شاهی، بنیاد صدوقی یزد و مرحوم محمد صدوقی شروع و ساخته شد. کار اساسی دیگر خانه قدیمی بسیار نمونه‌ای در بافت قدیم یزد بود که به همت دکتر شاهی و خیر رسولیان گرفته شد و با افزایش تعداد خانه‌های اطراف آن 19 خانه- دانشکده معماری دانشگاه یزد تاسیس شد. دانشکده معماری یزد یکی از دانشکده‌های تراز اول معماری کشور است. دکتر شاهی رئیس و بنیانگذار دانشگاه یزد بود. همچنین رئیس کمیسیسون یونسکو و چهره ماندگار مهندسی ساختمان در سال 95 انتخاب شد».

در پایان جلسه اعضای حاضر به جلسه به چهار نفر از کاندیداهای معرفی شده رای دادند و بعد از اتمام رأی‌گیری، به ترتیب کسب آراء، جلیل شاهی، سعید جلالی، مهدی کتابچی و مجتبی احمدوند به عنوان اعضای اصلی و آقایان یزدان سهرابی و مرتضی علی‌آبادی به عنوان دو عضو علی‌البدل هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران انتخاب شدند.

لازم به ذکر است که اعضای اصلی انتخابی دوره قبل هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، آقایان موسوی رهپیما، خیّر بزرگ فومن و دانشگاه تهران، مهندس مرعشی، خیّر دانشگاه رفسنجان، دکتر بطحائی، عضو بنیاد خیرین دانشگاه خواجه نصیر و دکتر وحدت، نماینده بنیاد حامیان دانشگاه یزد، و اعضای علی البدل آقایان الماسی، نماینده بنیاد حامیان دانشگاه کاشان  و سعید جلالی از خیرین تبریز بودند.

اعضای حاضر در این جلسه، دکتر محمدحسین امید، نائب رئیس هیأت امناء، دکتر ابوالفضل باباخانی، نماینده بنیاد دانشگاهی فردوسی مشهد، حاج ناصر بابایی، نماینده بنیاد خیرین دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر هادی قلی‌زاده، نماینده بنیاد خیرین دانشگاه گیلان، دکتر آزیتا کرمی‌پور، نماینده بنیاد حامیان دانشگاه صنعتی شریف، حاج احمد انصاری، نماینده بنیاد مردمی دانشگاه شیراز، دکتر یزدان سهرابی، نماینده بنیاد حامیان دانشگاه پیام نور، دکتر محمدعلی وحدت، نماینده بنیاد حامیان دانشگاه یزد و عضو سابق هیأت امنای بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، دکتر سیدمنصور مرعشی، نماینده بنیاد حامیان دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر منوچهر رشادی، نماینده بنیاد خیرین حامی دانشگاه بوعلی سینا همدان، دکتر محمدامین ناصح، نماینده بنیاد خیرین حامی دانشگاه بیرجند، آقای علی محمد الماسی، بنیاد حامیان دانشگاه کاشان، آقای محسن عالمی، نماینده بنیاد خیرین دانشگاه دامغان، دکتر علی خوشروان، نماینده جامعه حامیان دانشگاه تبریز، دکتر رضا فرجی‌دانا، نماینده بنیاد دانشکده فنی، دکتر قائم فرد، نماینده دانشگاه اصفهان، دکتر ناصر غلامی، نماینده بنیاد حامیان دانشگاه تهران و دکتر علی مصطفوی، نماینده بنیاد خیرین دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند.


گزارش شده از : تیم خبری بنیاد

Developed By Ali Dasmeh || JOP || Feb 2018